Enam Panduan Apabila Menghadapi Pertengkaran



Hindari Perlakuan Fizikal atau Kekerasan

Hindarilah pertengkaran yang sudah melibatkan tindakan fizikal (kekerasan). Apatah lagi jika pertengkaran antara suami isteri - uhh jangan sesekali lakukan kekerasan, kerana kekerasan itu menandakan anda lemah mengawal emosi anda dan bukannya anda kuat kerana menggunakan fizikal.

Luahkan Rasa Kekecewaan

Apabila bertengkar, luahkan perasaan anda secara terbuka. Sama ada anda sedih, kecewa, marah, putus asa dan merasa diabaikan, ungkaplah perasaan tersebut dengan kata-kata dan jangan dipendam. Jika dipendam, maka pihak satu lagi tidak tahu apakah permasalahan sebenar yang sedang ditengkarkan. Jangan biarkan ia menjadi nanah dalam sesebuah perhubungan.

Hindari Dari Mengeluarkan Kata-Kata Kesat Dan Mengaibkan

Jangan sesekali merendah-rendahkan pihak yang sedang bertengkar dengan menggunakan perkataan yang menjatuhkan maruah. Ia bukan sahaja akan menyemarakkan pertengkaran, malah akan menjadikan satu pertengkaran itu berakhir dengan satu yang tiada penyelesaian.

Jangan Kritik Peribadi Seseorang

Mahu kritik adalah tindakannya, bukan peribadi. Peribadi mungkin tidak secantik perilaku, tetapi kerana kelakuan berlakunya sesuatu masalah, dan bukannya kerana peribadinya. Jadi, berhati-hati jangan sampai menkritik keperibadian, kerana ini juga boleh mengaibkan. Buat teguran dan hujahlah kerana tindakan yang diambil.

Elakkan Dari Menyampuk

Dengar apa yang ingin diperkatakan, supaya anda tahu fakta dan keadaan sebenar mengapa pertengkaran itu berlaku pada mulanya. Jadi pendengar yang baik, dengari apa yang dihujahkan sebelum anda membuat kesimpulan dan meneruskan hujah anda dalam pertengkaran anda itu. Jika anda tidak mendengar, anda mungkin tersalah sangka dan tersilap faham.

Jangan Meleret

Jangan jadikan sebab atas penyebab yang lain. Contohnya, anda marah tiba-tiba bila si dia membuat air kopi sedangkan yang anda marahkan ialah sikapnya dalam perkara lain. Jangan menjadikan satu perkara kecil untuk menjadi penyebab pertengkaran anda yang sebenarnya tiada kaitan langsung. Cuba debatkan hal yang berkaitan sahaja.

No comments:

Post a Comment